پیچ و مهره خشکه

بولت کاران

مجموعه تخصصی ساخت و توزیع آهن آلات صنعتی و ساختمانی

پیچ و مهره خشکه چیست؟

در زبان فارسی کلمه خشکه هم معنی با واژه فولاد می باشد؛ بنابراین منظور از پیچ خشکه همان پیچ پیچ فولادی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید پیچ و مهره خشکه، ویژگی ها و مهم ترین کاربردها در ادامه با شاید بولت کاران همراه باشید.

پیچ ها با در نظر گرفتن موادی که در ساخت آنها استفاده میشود؛ به گروه های مختلفی تقسیم میشوند. در ساخت پیچ از موادی مانند آلومینیوم، مس، پلاستیک، فولاد، استیل، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم استفاده میشود. برای تعریف پیچ خشکه می توان گفت پیچی است که در ساخت آن از فولاد ضد زنگ استفاده میشود. این پیچ، جزو محکم ترین پیچ ها می باشد. پیچ ها از لحاظ شکل ظاهری، نوع گرید و رزوه به مدل های مختلفی تقسیم میشوند. اما هر مدلی که از فولاد ساخته شده باشد، خشکه نام دارد. در ادامه بیشتر با این نوع پیچ و مهره آشنا میشوید.

گرید در پیچ و مهره به چه معناست؟

گرید یک پیچ، ویژگی های بارز یک پیچ را نشان می دهد. این واژه صنعتی، یک عدد است که نشان می دهد یک پیچ از چه مواد اولیه ای ساخته شده است. مقاومت و میزان سختی آن تا چه اندازه است. استحکام پیچ و میزان تحمل بار آن چقدر است. کاربردی ترین گریدهایی که در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، گرید 10.9 و 8.8 و 12 است. در این بین گرید 10.9 به علت استحکام و مشخصات استانداردی که دارد، کاربرد زیادی دارد. 

برای آشنایی با گریدهای 4 و 5 باید گفت که اینها از آهن ساخته شده اند و مقاومت کمتری دارند. گرید 8.8 می تواند وزن 80 کیلوگرم را تحمل کند؛ البته موضوع تحمل بار درمورد گریدهای 12 بیشتر صدق می کند، زیرا پیچ های این گرید می توانند بار 385 مگاپاسکال و وزن 120 کیلوگرم را تحمل کنند.

آنچه که با عنوان پیچ خشکه 8.8 در بازار مشاهده می کنید، پیچ فولادی گرید 8.8 است؛ همین طور پیچ خشکه 10.9 همان پیچ فولادی گرید 10.9 است. مهره خشکه نیز همان مهره فولادی است. البته درجه سختی یا گرید مهره فقط با یک عدد نشان داده میشود و بجای گرید از کلمه کلاس استفاده میشود. بنابراین در چنین شرایطی می گوییم مهره کلاس 8 یا مهره کلاس 10. مهره خشکه HV همان مهره فولادی کلاس HV10 می باشد که به آن مهره خشکه گوشدار هم می گویند. 

نکته : مهره خشکه معمولا تا  مهره 2H است. بولت کارات تولید کننده انواع پیچ و مهره خشکه 8.8 پیچ و مهره 10.9 و پیچ و مهره خشکه hv است، که در سایزهای مختلف با روش نورد سرد تولید میشود.

معرفی پیچ 10.9

در ساخت پیچ های گرید 10.9 از کربن بیشتری استفاده شده است. در ساختار آن مقدار مشخصی فلز بور، درصد کمی فسفر، گوگرد، منگنز و کروم به کاربرده شده است. از دیگر ویژگی های این پیچ می توان به قدرت تحمل بالا اشاره کرد. این پیچ ها می توانند باری با فشار 320 مگا پاسکل را تحمل کنند. شاید این تحمل فشار و داشتن چند ساختار فیزیکی پیچیده باعث شود تا این نوع گریدها برای استفاده در شرایط آب و هوایی نامناسب و همچنین برای شرایطی با فشار بالا گزینه مناسبی است.

پیچ اچ وی چیست؟

پیچ hv یک نوع پیچ شش ضعلی است که با توجه به کلاس آن، در موارد گوناگونی کاربرد دارد. مهم ترین تفاوت این پیچ با پیچ های دیگر شش ضلعی بودن آن است. این پیچ ها می توانند فشار و نیروی بیشتری را متحمل شوند. اگر در شرایطی استحکام کار اهمیت داشته باشد، برای محکم کاری حتما از پیچ های اچ وی استفاده میشود. از پرکاربردترین پیچ هایی که در صنعت و ساختمان سازی استفاده میشود، پیچ خشکه اچ پی گرید 10.9 است.

شیوه تولید پیچ خشکه، به چه صورت است؟

نحوه تولید پیچ و مهره خشکه به این صورت است که ابتدا از مفتول ck45 استفاده میشود و بعد از کشش و قالب گیری در دستگاه مخصوص پیچ خشکه تولید میشود. پیچ های خشکه، تکثرا به صورت نیم دنده و تمام دنده تولید میشود. که هر دو مدل از آنها کاربرد زیادی دارد و بر خلاف پیچ های آهنی که نوع نیم دنده آن کاربرد زیادی ندارد در پیچ های خشکه حتی نوع نیم دنده آن کاربرد زیادی دارد. 

همچنین پیچ های خشکه در دنده های میلی متر معمولی و دنده درشت و دنده اینچی تولید میشوند؛ که نوع دنده میلی متری آن پرمصرف ترین نوع آنها می باشد. اما از نوع دنده درشت و اینچی می توان در مصارفی همچون ماشین سازی و … استفاده کرد. این پیچ ها علاوه بر نوع خود رنگ یا همان سیاه به صورت گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات استفاده میشود.

مشخصات فنی پیچ و مهره خشکه

پیچ های خشکه در ازای هر میلی متر مربع از سطح مقطع خود باری برابر 80 کیلوگرم را تحمل می کنند که این در حدود 30 کیلوگرم بیشتر از پیچ های آهنی می باشد. پیچ خشکه در ساختار خود درصد کربن بیشتری دارند که این موضوع باعث بالارفتن میزان سختی آنها در مقابل پیچ های آهنی است. پیچ های خشکه معمولا در بازار به صورت گالوانیزه سرد و یا گرم وجود دارند. اتصال پیچ های خشکه توسط مهره گرید 8 یا 10 صورت می گیرد و مهره آهنی استحکام مناسب را برای اتصال فراهم نمی کند.

جنس پیچ خشکه؛ پیچ های خشکه از چه چیزهایی ساخته شده اند؟

جنس پیچ خشکه یا همان پیچ فولادی از کربن استیل یا فولاد آلیاژی است که به سه دسته زیر تقسیم میشود:

  • پیچ فولادی با مواد اولیه کربن استیل و گرید کششی 8.8
  • پیچ فولادی با مواد اولیه فولاد آلیاژی و گرید کششی 10.9
  • پیچ فولادی با مواد اولیه فولاد آلیاژی و گرید کششی 12.9

پیچ خشکه 10.9 و پیچ خشکه 12.9 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پیچ خشکه گرید  10.9 با  مقاومت کششی حداقل 1040N/mm2 و سختی و استحکام کششی 320 – 380Hv10 

پیچ خشکه گرید  12.9 با  مقاومت کششی حداقل 1040N/mm2 و سختی و استحکام کششی 385 – 435Hv10

پیچ خشکه گرید  12.9 در مقایسه با پیچ خشکه گرید  10.9 از سختی  و استحکام  کششی بیشتری برخوردار است.

استاندارد پیچ خشکه

برای تولید پیچ های خشکه از استاندارد های مختلفی مثل astm  یا  din یا  iso استفاده میشود. که البته متداول ترین استانداردهای برای آنها به صورت زیر است:

1-پیچ خشکه شش گوش تمام رزوه  din 933 یا  iso 4017

2-پیچ خشکه شش گوش نیم رزوه din 931   یا iso 4014

3-پیچ خشکه شش گوش اچ وی  din 6914 یا EN 14399

پیچ و مهره های خشکه در چه مواردی مصرف میشوند؟

پیچ های فولادی یکی از پرمصرف ترین اتصالات می باشد که در صنایع مختلفی همچون ماشین سازی، قطعه سازی، ساختمان سازی، ساخت سوله، پتروشیمی، صنایع نفتی و … از آنها استفاده میشود. برای پیچ های فولادی و آهنی از انواع پوشش های مختلف مانند آبکاری گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، داکرومات و … استفاده میشود که در این بین برای پیچ خشکه گرید 10.9 نباید از گالوانیزه گرم استفاده شود. زیرا باعث ایجاد ترک های هیدروژنی در سطح آن میشود.

پیچ خشکه و پیچ آهنی چه تفاوت و شباهت هایی دارند؟

پیش از آنکه به مقایسه قیمت پیچ خشکه و پیچ آهنی بپردازید، باید اطلاعات کافی درباره تفاوت ها و شباهت های آنها داشته باشید؛ که ما در ادامه آنها را در اختیار شما قرار می دهیم.

هر دو محصول شباهت زیادی به یکدیگر دارند، به طور نمونه هر دو آنها از کربن ساخته شده اند. و اما شباهت دیگر پیچ خشکه و پیچ آهنی اینکه مقاومت کمی در برابر عوامل بیرونی دارند. به طوری که در مرحله آخر تولید پیچ خشکه و آهنی پوشش های مختلفی به آنها افزوده میشود.

یکی از دلایلی که موجب تفاوت پیج خشکه و پیچ آهنی شده است، غلظت کربن موجود در آنهاست. پیچ خشکه در مقایسه با پیچ آهنی از مقدار بیشتری کربن برخوردار است و به همین دلیل مقاومت بالاتری دارد. همین استحکام بالا موجب شده است تا قابلیت چکش خواری پایینی داشته باشد. مهم ترین فرق این دو پیچ در کاربرد آنها می باشد. به این صورت که از پیچ آهنی در ساخت قطعات استفاده میشود ولی از کاربردهای پیچ خشکه اینکه در صنعت خودروسازی، سد سازی و …. می توان نام برد.

فروش پیچ و مهره خشکه در سایت بولت کاران

شاید شما هم پس از خواندن این مطلب ترغیب شده باشید تا نسبت به خرید پیچ و مهره خشکه اقدام کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لیست قیمت پیچ و مهره خشکه کیلویی و همینطور راهنمایی بیشتر در رابطه با شرایط خرید آن با تیم پشتیبانی سایت بولت کاران در ارتباط باشید.